Amb la mirada posada en les properes eleccions municipals (maig 2019) l’Aliança Educació 360 demana als ajuntaments que posin l’educació al centre de les seves polítiques i que s’incorporin al repte de país per un canvi de marc mental, que concebeix l’educació com un tot, resultat de la suma d’aprenentatges provinents de qualsevol dels àmbits que formen part de la vida d’una persona.
Educació 360 a temps complet és una iniciativa educativa, social i política que vol impulsar un canvi profund en el model educatiu integrant els aprenentatges i l’educació que es donen en tots els temps i espais de la vida dels infants, adolescents i joves. Que connecti l’escola (educació formal), les famílies, i tots els recursos de la comunitat (educació no formal). El director de l’Aliança Educació 360, Carles Barba, assegura que “és fora de l’escola on es produeix la gran desigualtat educativa. En la mesura que aquests espais no formen part del sistema educatiu garantit de manera universal”. Hom ha calculat que un infant a l’edat de 12 anys que no ha tingut a l’abast aprenentatges extracurriculars ha perdut unes 6.000 hores d’aquest bagatge per a la vida que no s’aprèn a l’escola (escola bressol, lectura en família, viatges de cap de setmana, casal, campaments, colònies, extraescolars...). Per això, segons els documents de presentació, “té com objectiu generar més i millors oportunitats educatives per a tothom, des de les activitats extraescolars, a les d’estiu o el temps del migdia”. Que una persona no pugui desenvolupar plenament les seves habilitats i potencials per manca d’accés a aprenentatges més enllà de l’educació reglada, a ella la deixa en inferioritat de condicions per afrontar el seu futur personal i professional, i a la societat li minven les seves possibilitats de desenvolupament, millora i cohesió. Perquè una part d’ella no podrà donar tot el que podria i en lloc d'aportar li caldrà suport. Es parla de pèrdua de valor social, de pèrdua de capital social.
Àmbit local i comunitat
L’espai idoni per desenvolupar una estratègia d’Educació 360 és l’àmbit local i el de la proximitat perquè va dirigit a la comunitat. “Al món municipal -recorda Carles Barba- hi ha una gran tradició i recorregut d’iniciatives com els Projectes Educatius de ciutat o els Plans Educatius d’Entorn”. Com tenim a la Mina amb el Projecte Educatiu de Barri (pebMiNA) que ha participat en els treball previs d’anàlisi i debat del projecte fins arribar a definir les propostes i mesures concretes per a la seva implementació que ara es presenten. L’Educació 360 està conformada per quatre grans vectors: generar més i millors oportunitats educatives, connectar aprenentatges i educació lectiva i no lectiva, promoure i garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats i construir una aliança: desenvolupar la lògica col·laborativa i comunitària. A partir d’aquí per fer-ho viable es fan nou propostes: acords municipals, espais de connexió i coordinació, municipi, ecosistema educatiu, oferta educativa 360 de noves oportunitat, personalització educativa, valoració i reconeixement, innovació en les oportunitats educatives, universalització-inclusió-equitat, acompanyament i empoderament. I, cadascuna d’aquestes propostes té les seves pròpies mesures concretes com el consell educatiu municipal amb capacitat de decisió, obrir els centres a la comunitat, mapes de recursos educatius compartits, el passaport 360 per fer itineraris personalitzats, reconeixement de bones pràctiques, pilotatge de noves experiències, augmentar els recursos dirigits a l’educació 360 -pressupost, tarifació social, beques-, pla d’igualtat de gènere, orientació a les famílies en els períodes de transició educativa...
L’Aliança Educació 360 s’engega amb el lideratge de la Fundació Jaume Bofill, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Diputació de Barcelona per, posteriorment, implicar representants dels àmbits tècnics i polítics dels ajuntaments, de la comunitat docent de diversos nivells i centres, i responsables d’entitats socioeducatives i culturals en la elaboració d’aquestes bases i propostes. El desig del projecte és que l’administració local, la més propera a la ciutadania, se les faci seves, primer, incloent-les en els seus programes electorals i, després, les defensi i les implementi al llarg del proper mandat municipal (2019-2023). Al mateix temps l’Aliança convida a la societat a fer un canvi de marc mental, global i holístic que integra activitats i aprenentatges en totes les dimensions humanes i intel·ligències múltiples d’infants, adolescents i joves. Una educació que es dona al llarg de tota la vida que ha de fer possible l’equitat i la igualtat d’oportunitats sense exclusions ni segregacions, on tota la comunitat es responsabilitza de l’educació.