El grup del servei Situa’t ha visitat aquest mes de desembre l’exposició “Rèquiem per la Norma” de Lorenza Böttner, una mostra que a través de la fotografia, la pintura i la performance representa una de les crítiques més agudes a la invisibilització dels cossos amb diversitat funcional i transgèneres com és el de la mateix artista alemanya, nascuda l’any 1959 a Xile.
Les sortides que Situa’t fa mensualment -en aquesta ocasió al barri gòtic de Barcelona-, formen part de les activitats programades pel servei que tenen com a finalitat potenciar el desenvolupament competencial de la persona. En altres ocasions es visiten empreses i recursos de l’àmbit sociolaboral, per contribuir també a augmentar l’autonomia i la capacitació dels participants a l’hora d’incorporar-se a la vida laboral. Es tracta d’acompanyar el procés de recuperació de persones que comparteixen una historia marcada per les addiccions. Aquestes sortides de caràcter més lúdic i cultural busquen la participació, reforçar la comunicació dels membres del grup, tenir un major grau de confiança amb els companys i en ells mateixos, afavorint la cohesió del grup. La visita a l’exposició del Palau de la Virreina de la Rambla va començar al pessebre de la plaça Sant Jaume, amb una volta per la Fira de Santa Llúcia, la catedral de Barcelona i el seu pessebre, i una parada a la plaça del Pi per fer un cafè, abans d’anar a l’exposició de Lorenza Böttner. L’exposició -tal com expliquen els seus organitzadors- és en si mateixa un homenatge a Böttner i “constituteix un himne a la dissidència corporal i de gènere”. Nascuda com Ernest Lorenz als vuit anys va patir un accident on va perdre els dos braços. Tot i així, en contra de l’encasellament de discapacitat que el sistema mèdic li atorgava, va estudiar art i va començar a pintar amb els peus i a fer performance encarnant una identitat femenina sota el nom de Lorenza.
El treball a l’Aula-Taller pre-laboral
Les sortides són activitats complementàries a la tasca que diàriament es fa a l’aula-taller pre-laboral de la Mina on es preparen per al departament de Salut els kits de consum que després es distribueixen a tots els punts d’intercanvi de material de venopunció. A l’aula-taller es treballa en les competències sociolaborals, abordant l’organització del treball, el planejament de la producció, les habilitats per la tasca a fer, la feina en equip, la relació entre els companys i qüestions com la responsabilitat o la puntualitat al món del treball. L’equip d’educadores acompanya aquest procés d’inserció sociolaboral i verifica -entre altres coses- que les persones que participen en el servei han deixat el consum mitjançat analítiques aleatòries, ja que aquest és un dels requisits per formar-ne part.