Aquest és el quart any que l’alumnat de psicopatologia de primer curs d’Integració social del Col·legi Sagrat Cor de Sarrià visita el servei Situa’t del Consorci. Venen a conèixer de primera mà la feina que s’hi fa acompanyant persones amb problemes de drogodependències en el seu procés de reinserció social i d’incorporació al món laboral.

 

 

Arran d’aquestes visites, alguns d’aquests alumnes han triat el servei Situa’t per fer les seves pràctiques.

Situa’t treballa amb persones en procés de deshabituació del consum de drogues, que estan en situació d’atur i que tenen un seguiment per part del CAS -centre d’atenció i seguiment a les drogodependències que inclou tractaments i programes de reducció de danys-. Periòdicament les persones que són ateses al Situa’t tenen com a requisit, acreditar mitjançant analítiques aleatòries que han deixat el consum.

Treball individual i grupal

Es combina l’abordatge personal i el grupal. A les tutories individuals es fa orientació i atenció psicosocial, s’estableixen de manera consensuada els itineraris personalitzats d’inserció laboral i la formació més adequada a cada perfil, i es fan els acompanyaments als serveis específics que requereixi cada cas. El treball grupal es fa a l’aula-taller instal·lada al local del servei on -en una cadena de muntatge a petita escala- es preparen els kits per al Programa d’intercanvi de xeringues del departament de Salut.

Es tracta de fomentar les habilitats necessàries per al món de l’empresa, com el treball en equip i la cohesió de grup; i hàbits com la puntualitat, el respecte per l’organització i la jerarquia laboral, la bona presència i la higiene personal. Per accedir a l’aula-taller cal superar el període de prova d’un mes i, si és així, la persona accedeix a un contracte educatiu per un període de sis mesos que inclou un ajut econòmic de caire motivacional. Si durant aquest mig any assoleix els objectius individuals establerts, hi ha una pròrroga de sis mesos i un acord de nous objectius. En el cas que no els assolís deixaria l’aula-taller i el servei continuaria amb el seguiment individual.

 

 

  

 

L’objectiu és finalitzar el procés d’inserció sociolaboral amb una inserció al mercat laboral de llarga durada i de qualitat. De manera que durant el temps que la persona és al servei tindrà accés a formacions per a la seva professionalització i assessorament per fer recerca activa de feina. El programa inclou visites formatives i sortides que ofereixen opcions alternatives d’oci lúdic, recreatiu i de baix cost. Tot plegat contribueix a l’empoderament del grup i de la persona. Per això, també es fan reunions i assemblees per a l’autogestió i organització d’aquestes activitats.

Visita al REDAN: reducció de danys

El grup d’estudiants també va visitar el servei REDAN de la Mina, que treballa per reduir els efectes negatius del consum actiu de drogues sobre la salut individual i col·lectiva. Aquest servei de la Generalitat té per objectiu reduir els riscos en les persones que no poden abandonar el consum o que estan en les primeres fases de tractament. Ofereix un espai d’atenció sociosanitària, on es fa l’intercanvi de xeringues, i es facilita l’accés als programes i tractaments de deshabituació. Alhora que treballa per minimitzar els efectes d’aquests consums sobre la salut pública del conjunt de la població, amb el programa d’intercanvi i recollida de xeringues.

Consorci del barri de la Mina