Conclou aquesta setmana la primera tanda de lliçons pràctiques del Curs de seguretat vial que la Policia Local de Sant Adrià de Besòs juntament amb l’equip d’Agents Cívics del Consorci han impartit als alumnes de primària de l’Escola Mediterrània. L’Associació de Veïns del barri ha col•laborat amb l’organització del circuït de pràctiques aportant les bicicletes que van “conduir” els nens i nenes per familiaritzar-se amb les normes bàsiques de la convivència urbana entre vianants i vehicles.
.
Al llarg del mes de maig dos agents de la Policia Local i els Agents Cívics de la Mina han recorregut totes les classes de primer a sisè de primària impartint coneixements sobre seguretat vial i civisme. Els han parlat de les precaucions que tot vianant ha de tenir quan camina per la ciutat: travessar sempre pel pas de vianants mirant a tots dos costats de la via, no corre darrere una pilota que s’escapa, observar els semàfors... També els han parlat de civisme: de fer un bon ús de les papereres, mantenir un comportament correcte pel carrer..., i els han donat tota mena d’explicacions de què han de fer quan són passatgers dins d’un vehicle: anar asseguts a la cadireta de seguretat corresponent, cordar-se els cinturons, no treure el cap ni els braços per les finestres... I, als més grans, els de tercer, quart i cinquè, també els han explicat el significat dels senyals de trànsit més importants.
Cadascú és el millor vigilant de si mateix
Les xerrades per cursos, fetes conjuntament amb els Agents Cívics, han inclòs jocs dinamitzats, exemples pràctics i imatges projectades per fer més entenedores i atractives les explicacions. Insistint sempre en que cadascú ha de tenir cura de la seva pròpia seguretat, estant vigilants i amatents a tot allò que circula i es mou al nostre voltant. Aquesta mateixa actitud d’atenció i observació constant quan s’és vianant, si es cultiva adequadament ja a aquestes edats, serà molt important en el futur quan aquests nens i nenes s’iniciïn en la conducció de vehicles.
Aquesta setmana s’han fet les tres primeres sessions pràctiques dins del circuit de pràctiques als cursos de primer, segon i sisè. I d’aquí a dues setmanes es completaran les tandes amb els alumnes de tercer, quart i cinquè. En total hauran estat uns 300 nens i nenes d’entre sis i dotze anys els que hauran assistir a aquest curset i hauran hagut d’enfrontar-se amb la prova de conviure amb la circulació i la seva normativa. Per fer el circuit, un cop tancat el perímetre de la zona, amb guixos es va dibuixar a terra el recorregut, es van col•locar cons per delimitar els carrils de circulació i es van instal•lar estratègicament els senyals corresponents per indicar l’organització del trànsit de vehicles i vianants.
Minacletes al servei de l’educació
Els representants de l’Associació de veïns del barri de la Mina es van mostrar molt satisfets de poder participar en l’organització del circuit que es va instal•lar a la placeta Mare Teresa de Calcuta amb l’aportació de les bicicletes que van conduir els alumnes. Gràcies a la donació inicial de quinze bicicletes, batejades com les Minacletes, que els va fer fa tres anys l’ONG Tandem, l’Associació posa a disposició de les entitats i serveis del barri aquestes bicicletes i les que ha pogut anar recuperant posteriorment. Gràcies a la col•laboració voluntària i a una subvenció aconseguida s’ha organitzat un taller de reparació que també està a disposició de qui necessiti un cop de mà per arreglar la seva bici. Mica a mica recollint i reparant bicicletes abandonades, recuperant peces i moltes vegades fent-ne una de dues de malmeses, han aconseguit ampliar la flota de bicicletes que actualment és de trenta.
Disposen de bicicletes de mida per petits i per adults, i aprofiten la Festa Major i tots els esdeveniments populars que s’organitzen al barri de la Mina per posar-les a disposició dels veïns. A l’hora que aprofiten aquestes activitats que organitzen per fomentar entre petits i grans l’educació vial i el respecte a les normatives de circulació. Ara tenen en projecte pintar-les totes amb els colors groc i blau identificatius del projecte i trobar un espai més adequat per instal•lar-hi el taller.