La inauguració del mural que ha realitzat el grup d’artistes plàstics Artal’Art va reunir aquest dijous familiars, amics i veïns del barri per celebrar la seva iniciativa de transformar l’espai públic a través de l’art i la seva expressió. Durant l’acte de presentació es va anunciar que el projecte té una segona fase que protagonitzaran un grup de joves dels Salesians Sant Jordi que decoraran la columna central de la porxada on hi ha el mural.
L’obra que ocupa una superfície de 21 m2, s’ha fet aplicant la tècnica del Trencadís, a base de rajola de ceràmica trossejada, que barreja gammes de colors i textures, obligant a l’ull que l’observa a acabar de composar-la al temps que l’admira. El mural s’ha construït fent encaixar a la paret de l’edifici quaranta panells de 70 per 75 centímetres que s’han preparat individualment col•locant trosset a trosset al taller que el grup té al passeig de la Rambleta de Sant Adrià. El material ha estat una donació de Ceràmica Ferrés de la Bisbal de l’Empordà i de la Fàbrica de rajoles Tous d’Igualada. D’aquí també el repte de combinar els colors disponibles i, quan aquests no s’han trobat, sobretot els tons violetes i blaus clars, se’ls han fet ells mateixos al taller.
Memòria històrica
Aquesta iniciativa s’inspira en un mural anterior fet al barri l’any 2001, per un col•lectiu d’artistes locals amb la col•laboració d’alguns joves del barri, que es troba al carrer de Ponent i que es va realitzar utilitzant la mateixa tècnica incorporant-hi, en aquest cas, el ferro forjat. El projecte del nou mural va començar buscant primer un espai adient que es va trobar a la paret lateral, porxada i orientada a llevant de l’edifici del carrer del Mar al costat de la parròquia del barri. La temàtica estava clara des de bon començament es tractava de fer una mirada als fets històrics de la segona meitat del segle passat succeïts a l’entorn del Camp de la Bota, el Castell de les quatre torres i el parapet. Segons ens expliquen els seus creadors, l’obra vol ser, de manera subtil, també un homenatge a totes les persones afusellades com a conseqüència de la guerra civil espanyola, d’aquí els tons de rajola vermells que simbolitzen la sang dels morts a l’entorn del monticle on es feien les execucions. Lloc conegut com el Camp de la Bota, nom que, sembla provenir, del mot francès “butte”, camp de tir en català, atorgat durant l’ocupació de les tropes napoleòniques a principis del segle XIX, que ja el van utilitzar com a camp de pràctiques de tir. Després, durant la guerra civil espanyola i la repressió posterior, l’exèrcit franquista el va convertir en escenari d’execucions. De les més de 3.000 persones que van ser executades a Catalunya un cop acabada la guerra, 1.717 ho van ser en aquest lloc i des de l’inici de la guerra civil, el Camp de la Bota ja s’havia fet servir per afusellar militars sollevats l’any 1936. El mural dóna pistes d’aquest simbolisme, alhora que retrata el paisatge posterior amb les tres xemeneies i el barri de barraques que hi va existir entre 1870 i el 1989, quan se’n va enderrocar la darrera. A més, d’altres elements com el riu Besòs, la platja o la barca de pescadors.
El grup Altal’Art està format per cinc artistes i bons amics, als que per a aquest projecte s’hi han sumat, un parell d’amics més i un fotògraf que ha recollit en un reportatge i una exposició, tot el procés de construcció del mural, amb escenes del treball previ al taller, la preparació de la paret picant tot el revestiment i la col•locació dels panells. L’exposició de fotografies també es va inaugurar ahir a l’Espai Cultural Font de la Mina (c/ Ponent, 21), i es pot visitar fins el dia 25 de març. Com a grup la seva activitat principal és sortir a pintar amb els seus cavallets pels entorns de Sant Adrià i els engresca col•laborar amb iniciatives com aquesta. Artal’Art es forma a partir del Taller de pintura que té l’Associació esportiva i cultural telefònica Barcelona, creada fa gairebé 30 anys, on es fan altres activitats com ioga, manualitats i fotografia, per als treballadors i jubilats de l’empresa.