El projecte de convertir els dos antics centres educatius de la Mina en un de sol, fusionant l’Escola Mediterrània i l’Institut Fòrum, ja dona fruits. Aquest setembre tots els alumnes que van acabar primària han començat secundària. I, això és el primer cop que passa. Justament, un dels objectius del model institut escola és normalitzar el canvi de cicle, evitant que en aquest pas es perdin alumnes.
Així ho ha explicat aquesta setmana la directora del centre, Marta del Campo, en una entrevista a Catalunya Ràdio. Durant la qual també ha destacat el descens de l’absentisme, la millora de resultats i l’oferta de nous cicles formatius. Aquesta nova oferta educativa ha suposat que una part de l’alumnat hagi decidit continuar amb estudis post-obligatoris i, fins i tot, el retorn de nois i noies que havien deixat els estudis després d’acabar l’ESO. Al cicle mitjà d’Electromecànica de vehicles automòbils, fa dos anys s’hi va afegir el d’Activitats comercials, la primera promoció del qual es va graduar el curs passat i que és una bona opció per a les noies, que d’altra manera potser no haurien continuat estudiant. La novetat aquest curs és el grau superior de Logística i transport.
El centre, amb 600 alumnes on el 90% de l’alumnat d’infantil i primària és gitano, compta amb la figura del promotor escolar, l’Ivan Cortés. Una persona de la mateixa comunitat amb estudis superiors d’integració social, referent positiu per a les famílies del barri i mà dreta del professorat per garantir l’escolarització. El seu treball incansable continua sent la lluita contra l’absentisme i, especialment, l’absentisme intermitent, que és el de faltar a classe algun dia de la setmana de manera habitual. Fent seguiment dels alumnes i mantenint un contacte estret amb les famílies treballa amb ells la motivació i el valor de l’educació per evitar els casos de fracàs escolar. El tracte proper i, alhora, ferm han aconseguit, per exemple, normalitzar la puntualitat al centre.
La gitanitat és un factor d’identitat que l’Institut escola La Mina integra en la seva quotidianitat per fer que el seu alumnat se senti còmode i reconegut, base per a poder aprendre. Alguns dels alumnes entrevistats al programa es referien, justament, al sentit de pertinença i comunitat, a la companyonia i a les segones oportunitats per continuar estudiant. En un barri complex on l’èxit educatiu s’hi veu condicionat, la directora, defensa els progressos aconseguits, mentre es continua treballant per oferir cada nou curs millores educatives. “Els alumnes -diu Del Campo- han de poder arribar allà on es proposin i ser capaços de decidir què volen fer amb les seves vides.”
En el procés de disseny i desenvolupament d’un nou projecte de centre, l’institut escola de la Mina ha comptat amb el suport de les administracions -Generalitat i Ajuntament- i de la xarxa comunitària del Projecte Educatiu del barri (pebMINA) que integra el teixit associatiu i el conjunt d’agents que treballen al territori.