Una representació de l’Associació d’Estudiants Universitaris Gitanos de la Universitat de Pécs d’Hongria es reuneix amb entitats, l’institut escola i projectes socials del barri de la Mina interessats per les qüestions de gènere, la inserció laboral i els programes d’inclusió de minories i immigrants.
Es tracta de la institució d’educació superior més antiga del país, successora de la fundada per Lluís I d’Hongria l’any 1367, amb 20.000 estudiants, 4.000 d’ells, estrangers. Entre el seu alumnat hi ha cada cop més estudiants que participen en programes internacional d’estudi com a part integral de la seva educació, i, per altra banda, estudiants i investigadors internacionals que desenvolupen part dels seus treballs a la Universitat de Pécs. De manera que el centre treballa constantment en l’ampliació i millora de la seva cooperació amb d’altres universitats i institucions d’investigació d’arreu. Un dels seus programes més destacat, dins l’àmbit de les humanitats és el de minoria ètnica i estudis romanís (gitanos). D’aquí l’Associació i l’interès per visitar el barri de la Mina. El grup de quinze estudiants i dues professores va venir acompanyat del professor hogarés, Ábel Bereményi, investigador de la UAB i de la Universitat Centre-Europea, qu va exercir de traductor per a l’ocasió.
Xarxa sociolaboral del Consorci
La jornada es va iniciar amb una primera trobada amb l’Àrea social del Consorci per presentar-los la Xarxa de serveis d’inserció sociolaboral que treballa de manera especialitzada segons diversos col·lectius de la població activa, que a la Mina tenen especial dificultat per accedir a un lloc de feina (majors de 45 anys, joves, dones, salut mental o addiccions), ja sigui al mercat ordinari com especial. De tots aquests, el grup havia mostrat especial interès en el servei “Itineraris d’Inserció per a Dones” dedicat a la promoció de la dona des de l’àmbit laboral, que per compte del Consorci gestiona la Fundació Surt que treballa contra la desigualtat de gènere i per l’empoderament personal, econòmic, comunitari i sociopolític de les dones i que té establerts vincles de col·laboració amb la Universitat de Pécs. L’altre focus d’interès era la tasca educativa que du a terme l’Institut escola del barri. En aquest cas, hi va haver una primera trobada dels universitaris hongaresos, estudiants de diverses disciplines, amb el grup d’alumnes de l’institut escola que cursen el cicle formatiu de comerç que va donar molt de joc per l’interès mutu que es va despertar. Justament, l’intercanvi de coneixement i experiències és l’objectiu del programa subvencionat per l’estat hongarès que beca els estudiants per tal de mantenir activitats bisetmanals i viatges d’estudis i recerca a l’estranger com aquest. Dins la visita a l’institut escola la directora, Marta del Campo, els va presentar el projecte educatiu del centre amb la seva complexitat, el repte de l’èxit escolar i la igualtat d’oportunitats, juntament amb el factor de la gitanitat que n’és un element essencial. I, van acabar la jornada amb els grups de tercer i quart d’ESO amb qui van parlar del valor de l’educació post obligatòria de cara al seu futur professional.
Al llarg de la setmana que van ser a Barcelona, es reunir amb diverses associacions i entitats gitanes, amb el Consell municipal del Poble Gitano de la ciutat, i amb estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), entre altres.