Les expressions de violència de gènere són de molt distinta naturalesa i dolor. La de l’ull de vellut és veu. Però, n’hi ha que ve embolcallada. Enguany els serveis socioeducatius del Consorci centren la lluita contra la violència de gènere en la menys evident. Novembre és també el mes dels drets dels infants i la commemoració de l’arribada a Catalunya del poble gitano.

 

 

Fem Família, la Capsa dels Jocs i Espai Jove han preparat activitats adreçades a les dones i els joves. L’estructura masclista i patriarcal de la nostra societat aconsegueix normalitzar i fer acceptable en que no ho és, i les dones tampoc se n’escapen. A Fem Família han mirat cap a la violència sexual camuflada en la cel·lofana i han fet l’exercici de destriar el que és violència del que no ho és. S’han ajudat de la visualització d’un parell de curts per iniciar la reflexió, que us compartim: 

https://www.youtube.com/watch?v=0TmUwxBjfo8

https://www.youtube.com/watch?v=2rEcPYu0Bj8

Després amb un joc de targetes amb situacions diverses, el grup ha debatut com classificar-les segons si eren mostres de violència sexual o no. Les sessions de reflexió i debat es complementen amb la xerrada de la llevadora del CAP La Mina que aquest mes també abordarà la violència sexual.

La Capsa dels Jocs, per tal d’observar com el missatge de dominació i violència en les relacions de parella arriba subtil a les nenes, s’ha fixat en les lletres de les cançons que durant generacions han acompanyat els jocs de pati. Concretament, La Mujer de Don Federico, cançó d’un popular joc de picar de mans. Segons diu la lletra, per casar-se amb una altra, ell la mata, la fa trossets i la fregeix a la paella. A la macabra història, més endavant, també hi apareix una “mala bruixa”. Aquesta observació serà la manera d’engegar conversa sobre els tipus de violència, i compartir l’experiència personal o de dones properes que l’hagin patit. Tot plegat es plasmarà, finalment, en un mural.

 

 

 

El grup d’Espai Jove ha organitzat un cinefòrum a partir de dos curts que visualitzaran. Un aborda el maltracte verbal de llarga durada. I, l’altre, relacions abusives i violentes en parelles adolescents i joves. Aquest segon, planteja també la qualitat de la comunicació/confiança dels joves amb els seus pares i el patiment dels pares que se senten impotents. També us compartim els vídeos:

https://www.youtube.com/watch?v=hdM-QdFn7LE

https://www.youtube.com/watch?v=cQwJxhIF4DI

Vistos els curts, via un joc creat amb l’aplicació Kahoot de preguntes i respostes ràpides l’objectiu és generar debat i que els joves, tant noies com nois, es parin a pensar i es plantegin com actuarien en situacions similars. Que discerneixin entre els diversos matisos de la violència de gènere. L’objectiu és recollir la pròpia sensibilitat dels joves sobre la violència de gènere i capacitar-los per reconèixer-la i actuar.

Aquest mes de novembre també commemorem el Dia Internacional dels Drets dels infants, celebrat divendres passat, dia 20. Fem Família es va fixar, especialment, en el dret a l’educació, en un any que l’escola s’ha vist alterada per les restriccions per frenar la COVID. Les famílies valoren l’aprenentatge de coneixements i valors, i la socialització dels infants. Per centrar el tema, es va presentar la figura de la jove activista pakistanesa, Malala Yousafzai, convertida en símbol internacional de la lluita en pro de l’educació de les nenes, després que els talibans intentessin assassinar-la a trets per oposar-se a les restriccions del govern del seu país.

 

 

A la Capsa dels Jocs, on el dret a jugar es practica cada dia, aquest any han fet una mirada als principals drets dels infants recollits a la carta de les Nacions Unides. La proposta ha estat una gimcana pel dret a anar a l’escola, a tenir una família, a ser atesos i, per descomptat, a jugar. Per fer visible la commemoració, s’ha decorat la tanca del recinte de la Capsa amb les lletres del dia i tot ballant la cançó dels Drets dels Infants han jugat al paracaigudes.

El grup d’Espai Jove des del curs passat està centrat en el dret a l’educació. Completar l’ensenyament secundari amb èxit i la promoció a estudis post obligatoris és un dels eixos d’intervenció del servei de dinamització juvenil, sense oblidar el dret al joc i l’esbarjo que també són formatius. Es treballa amb mirada inclusiva la pràctica de l’esport, fomentant la cooperació. Enguany, s’ha fet parar atenció als joves en els drets a la igualtat i l’alimentació, lligat a qüestions de gènere i diversitat, el primer, i, el segon, al programa contra l’obesitat infantil amb la pràctica esportiva i el dret a la alimentació saludable.

 

 

Arribada del poble gitano a Catalunya, 26 de novembre de 1415

El 26 de novembre de l’any 1415, Alfons V, duc de Girona i, més tard, rei d’Aragó, va signar a Perpinyà un salconduit en català per a Tomàs de Saba, fill d’Anthony de Saba de l’Índia, que anava de pelegrinatge a Santiago de Compostela. Aquell salconduit representa una de les primeres proves documental sobre la presència de persones gitanes a l’Europa occidental. Amb aquesta commemoració el Govern de la Generalitat reconeix la cultura gitana com a part de la cultura catalana i la contribució que fa a la història del país. Es promou, així, la difusió dels seus valors buscant la convivència de la interculturalitat en pla d’igualtat.

També per commemorar aquesta efemèride els tres serveis socioeducatius han organitzat activitats per donar-la a conèixer, fent-ne difusió a les seves xarxes socials. S’ha recollit i compartit informació sobre la història, la situació actual del poble gitano i, malauradament, de les mostres d’antigitanisme que encara pateix. En els grups de cada servei, s’ha convidat a les famílies i joves gitanos que hi participen, a compartir la memòria històrica de les seves arrels. A la Capsa dels Jocs, per als més menuts, s’ha explicat el conte “Els gitanos i la solidaritat” i després han pintat un mural amb la bandera gitana, decorat amb paraules del caló, aportades al català i al castellà.

Consorci del barri de la Mina