images/cabecera/4.jpg

Contingut

EL PLA DE TRANSFORMACIÓ

El barri de la Mina de Sant Adrià de Besòs ha necessitat des del moment de la seva creació a principis de la dècada dels setanta del segle XX, una atenció preferent de les institucions. Gairebé des d’un inici s'hi van destinat recursos en serveis socials, sanitaris i educatius similars a altres barris de l’entorn. El que hi mancava al cap de 25 anys era un projecte global que coordinés les actuacions de les diferents administracions implicades perquè les intervencions fossin complementàries, de manera que se superés una dinàmica d’actuacions puntuals amb objectius a curt termini iniciades l'any 1982. Calia, doncs, un instrument de treball i un acord entre institucions per abordar la complexitat d'un entorn social que històricament ha generat importants nivells d'exclusió i marginalitat. Que abordés la resolució de la conflictivitat social i la degradació de la vida comunitària, a causa d'una minoria incívica i de la delinqüència organitzada.

A finals del segle passat hom coincidí en la necessitat de generar un projecte i tancar un acord institucional que donés resposta a la vertebració d'un espai físic i territorial que durant massa anys no havia tingut un planejament específic, que subsistia amb la provisionalitat de la seva ordenació urbanística original i un just manteniment. Aquest projecte global havia de donar resposta a les inquietuds de la gran majoria de la població del barri que, malgrat recels i escepticisme, volia que la seva situació personal i col·lectiva millorés. Havia d’establir un acord de les institucions capaç de generar actuacions en tots els àmbits que configuren la vida d'un barri i planificar a llarg termini. Tot plegat per, tal com recullen els estatuts del Consorci, assolir l'objectiu de "la transformació del barri de la Mina articulant una proposta d'intervenció integrada i global en la millora de les condicions d'habitabilitat, vida comunitària i convivència, amb al finalitat d'enfortir la comunitat a mig i llarg termini i la seva plena normalitat com a barri de Sant Adrià de Besòs i de Catalunya".

Generalitat de Catalunya, ajuntaments de Sant Adrià de Besòs i Barcelona, i Diputació de Barcelona van consensuar el Pla de Transformació del barri de la Mina per donar resposta a aquest repte que es va posar en marxa l’any 2000.

 

ESTRATÈGIES 

Les estratègies entorn de les quals es desenvolupa el Pla són:

  • Un enfocament integrat del conjunt d’actuacions que es porten a terme.
  • La continuïtat de les actuacions, generant confiança vers les iniciatives i les accions que s’impulsen.
  • La implicació progressiva dels agents de la comunitat en els processos tant com sigui possible.
  • La implicació dels tècnics professionals i dels serveis del barri en un conjunt d’accions suplementàries del Pla.
  • La participació d’entitats i associacions del barri en les actuacions proposades.
  • El desenvolupament d’actuacions que tinguin en compte les necessitats de tots els sectors i col·lectius.
  • L’establiment de bons nivells d’informació i comunicació de totes les actuacions del Pla.

 

PLA DE TRANSFORMACIÓ 

 

 

La Mina amb Futur
Transformant el barri per a Tothom

El Pla de Transformació es completarà amb una darrera actuació a gran escala que inclou vuit projectes d’edificació. Aquests estan repartits per tot el territori de la Mina i responen a necessitats d’habitatge, d’atenció a la gent gran i d’equipaments educatius, esportius i socials. Es tracta de la fase final de revitalització del barri aprovada pel Consell de Govern del Consorci del barri de la Mina el mes d’abril de 2024.

Detall de les vuit actuacions:

Seu administrativa de la Generalitat
Donarà més centralitat a la Mina a l’integrar-la dins la xarxa de centres de treball del govern de Catalunya. El projecte respon a la política de compra de la Direcció General de Patrimoni que, per primer cop, situarà un complex administratiu de la Generalitat fora del municipi de Barcelona, generant dinamisme i fomentant l'economia local amb l’aportació de nova activitat laboral.

Habitatges per al reallotjament
Es construiran 70 pisos de protecció oficial per al reallotjament de les famílies afectades pel projecte d'expropiació de l'edifici del carrer Venus. L’Institut Català del Sòl (INCASÒL), responsable del projecte, ja s’ha fet càrrec posar-lo en marxa.

Actuacions per a polítiques públiques d’habitatge
Promoció de 250 pisos nous en tres parcel·les -propietat de la Generalitat- a banda i banda de la Rambla de la Mina. Tres promocions d'habitatges assequibles de compra amb l’objectiu de diversificar, renovar i rejovenir la composició social del barri, donant oportunitats a la gent jove de diferents nivells de renta. La tipologia constructiva i la ubicació tindrien un fort impacte regenerador i dinamitzador de l’eix central del barri, la seva Rambla, reforçant el comerç local, l’activitat econòmica, els espais de socialització i la vida comunitària. Aquest projecte serà promogut pel Consorci del barri de la Mina.

Remodelació Integral Casal Cívic i Comunitari La Mina
La Generalitat ha aportat per revitalitzar aquest espai del barri destinat a facilitar la vida comunitària, com espai de trobada i reforç de la convivència. Les obres de remodelació integral suposen una ampliació en metres quadrats i major comoditat de la instal·lació per les persones, entitats i serveis que en fan ús. El projecte compta amb recursos del Fons Next Generation de la Generalitat.

Enderroc de l’edifici Venus i construcció d’un centre educatiu d’ensenyament
D’una banda, l’edifici Venus té el pla d’expropiació aprovat i s’estan gestionant els reallotjaments de les famílies que hi viuen, de manera que el seu enderroc alliberarà una parcel·la on s’hi construirà un centre d’ensenyament. I, de l’altra, la població actual de la Mina, 10.714 persones segons el cens municipal (2024), a la que cal afegir-hi la que arribarà per habitar els nous pisos previstos, tindrà volum suficient per a dues escoles. Com que, ara per ara, hi ha moltes famílies que porten la canalla a escoles fora del barri, no se’n percep la necessitat. L’objectiu és recuperar la confiança en els centres educatius de la Mina i que totes dues escoles acabin essent necessàries.

Construcció d’una Escola bressol
Responent a la demanda de les famílies de disposar d’una escola bressol al barri, es preveu la construcció d’un d’aquests centres educatius destinat als infants. La seva ubicació està prevista al solar on hi havia hagut l’antiga masia de Can Có. Aquest projecte necessita un canvi de planejament que es preveu aprovar a mig termini.

Plataforma de serveis per a la gent gran
D’acord al nou model d'habitatges amb serveis per a la gent gran de la Generalitat, s’aprofita aquesta fase final de desenvolupament del PTBM per crear un centre al barri. Es farà una remodelació integral de l’edifici de l’antic CAP perquè el complex per a la gent gran disposi de: pisos amb serveis, centre dia, espais per a l’envelliment actiu i comunitari, serveis de cures per a persones grans i actuacions integrades socials i sanitàries. Inicialment, es pensa en projectar entre 50 i 70 pisos amb serveis, dues unitats de convivència de cures de llarga durada amb un total de 16 places, un centre de dia i els altres serveis esmentats.

Centre internacional de Lluites Olímpiques
En el marc d’un projecte liderat per la Federació Catalana de Lluita i la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC), es construirà un centre de referència d’aquestes disciplines que ha d’actuar com a pol d’atracció d’equips i competicions. I, alhora, generar dinamisme a la comunitat i activitat econòmica en els negocis locals.

 

MAQUETA DEL PROJECTE URBANÍSTIC (2000)

ADMINISTRACIONS CONSORCIADES

El Consorci del barri de la Mina es va crear com a resultat de la voluntat institucional i política d’abordar els problemes de la Mina d’una forma conjunta i coordinada.

Així, el Consorci compta amb la implicació directa de les següents institucions consorciades:

 La Generalitat de Catalunya  
 L'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs  
 L'Ajuntament de Barcelona  
 La Diputació de Barcelona  


També s’hi han implicat altres entitats no consorciades, però que ajuden al finançament del Pla de transformació:

El Fons Social Europeu, que aporta per la via de la Subvenció Global dins el Marc Comunitari Europeu de Suport (objectiu del programa operatiu de Catalunya) una ajuda econòmica per al període 2000-2006.

El Programa d’Iniciativa Comunitària URBAN per al municipi Sant Adrià de Besòs que ha aprovat la Comissió Europea encarregada de política regional per al període 2001-2006.

Amb el desenvolupament de les seves actuacions sobre el territori, el Consorci ha implicat altres entitats:

L’empresa municipal de Gestió i Reactivació Municipal Pla de Besòs SA, que gestiona els habitatges i els locals comercials del grup d’habitatges de la Mina.

A més, el procés d’implementació del Pla de transformació del barri de la Mina ha comptat, des dels seus inicis, amb la implicació d’un conjunt ampli de les associacions i entitats del mateix barri i d’altres que hi treballen.

Composició dels òrgans de govern

 

CONSORCI DEL BARRI DE LA MINA

Presidència:

Hble. Mònica Martínez Bravo
Consellera
Departament de Drets Socials i Inclusió

 

Vicepresidència:

Il·lma. Filomena Cañete Carrillo
Alcaldessa
Ajuntament de Sant Adrià de Besòs

 

CONSELL DE GOVERN

El Consell de Govern és l’òrgan superior del Consorci. Està format per vint-i-vuit membres:

• Catorze representants de la Generalitat de Catalunya

Hble. Sra. Mònica Martínez Bravo
Presidenta del Consorci del barri de la Mina
Consellera
Departament de Drets Socials i Inclusió

Sr.  Raúl Moreno Montaña
President de la Comissió Executiva
Secretari General
Departament de Drets Socials i Inclusió

Sr. Carolina Antonia Homar Cruz
Secretaria d'Afers Socials i Inclusió i Famílies
Departament de Drets Socials i Inclusió i Inclusió

Sra. Sílvia Grau i Fontanals
Directora de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya
Departament de Territori

Sr. Agustí Serra i Monté 
Secretari de l'Agenda urbana i Territori
Departament de Territori i Sostenibilitat

Sr. Josep Armengol Tatjé
Subdirector General de Coordinació Urbanística
Departament de Territori
 
Sr. Juan Jose Torres López
Director Gral del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC)
Departament de Treball, Afers Socials i Inclusió i Famílies

Sra. Sonia Andolz Rodriguez
Directora general d’Administració de Seguretat
Departament d’Interior

Sr. Joan Jaume i Oms
Secretari d’Administració i Funció Pública
Departament de Governació

Sra. Raquel Garcia i Sevilla
Directora General d’Atenció a la Família i la Comunitat Educativa
Departament d’Ensenyament

Sra. Adelaila Moya i Taulés
Directora General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Cultural
Departament de Cultura

Sra. Carmen Cabezas i Peña
Secretaria de Salut Pública
Departament de Salut

Sra. Maria del Carmen Alcaraz Martínez
Directora de Serveis
Departament d’Economia i Hisenda

Sr. David Rodriguez i Gonzàlez
Secretari d’Administracions Locals i de Relacions amb l’Aran
Departament de Presidència

• Vuit representants de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs

Il·lma. Filomena Cañete Carrillo
Vicepresidenta del Consorci del barri de la Mina
Alcaldessa

Sr. Andrés Pozo Cueto
Regidor

Sr. Rubèn Arenas García
Regidor

Sr. José A. Gras Íñigo
Regidor

Sr. Francisco Vargas Porras
Regidor

Sra. Irene Aldabert González
Regidora

Sra. Cristina Obregón Plaza
Regidora

Sra. Irene Pardo Romera
Regidora

• Tres representants de la Diputació de Barcelona

Il·lma. Sra. Alba Barnusell Ortuño
Presidenta delegada de l’Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Diputació de Barcelona

Sra. Estrella Argüelles Busto
Coordinadora de l’Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Diputació de Barcelona

Sr. José Muñoz Luque
Gerent de Serveis de Benestar Social
Àrea d’atenció a les Persones
Diputació de Barcelona

• Tres representants de l’Ajuntament de Barcelona

Il·lma. Sra. Laia Bonet Rull
Vocal

Il·lma. Sra. Marta Villanueva Cendán
Vocal

Il·lm. Sr. David Escudé Rodríguez
Vocal

• Secretaria

Sra. Núria Giralt i Page
Secretària
Lletrada de l'Assessoria Jurídica
Departament de Treball, Afers Socials i Inclusió i Famílies
Generalitat de Catalunya

• Assistents

Sr. Juan Luis Rosique Pérez
Gerent
Consorci del barri de la Mina

 

COMISSIÓ EXECUTIVA

Li correspon la direcció immediata i l'administració ordinària. Està formada per sis membres:

• Tres representants de la Generalitat de Catalunya designats pel titular del Departament de Treball, Afers Socials i Inclusió i Famílies.

Sr.  Raúl Moreno Montaña
President de la Comissió Executiva
Secretari General
Departament de Drets Socials i Inclusió i Inclusió

Sr. Carolina Antonia Homar Cruz
Secretaria d'Afers Socials i Inclusió i Famílies
Departament de Drets Socials i Inclusió i Inclusió

Sr. Jaume Fornt i Paradell
Director de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya
Departament de Drets Socials i Inclusió

• Tres representants dels ens locals (Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, Diputació de Barcelona i Ajuntament de Barcelona).

Il·lma. Filomena Cañete Carrillo
Vicepresidenta del Consorci del barri de la Mina
Alcaldessa
Ajuntament de Sant Adrià de Besòs

Sra. Estrella Argüelles Busto
Coordinadora de l’Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Diputació de Barcelona

Il·lm. David Escudé Rodríguez
Vocal
Ajuntament de Barcelona

• Secretaria

Sra. Núria Giralt i Page
Secretària
Lletrada de l'Assessoria Jurídica
Departament de Treball, Afers Socials i Inclusió i Famílies
Generalitat de Catalunya

• Assistents

Sr. Juan Luis Rosique Pérez
Gerent
Consorci del barri de la Mina

Serveis i entitats del Consorci de la Mina